Alt om Kroppen

Springerknæ

Hvad er et springerknæ?

Springerknæ, også kaldet jumper’s knee er en betændelsesform der rammer den firehovede knæstrækker (lårmusklen’s) sene under knæskallen. Den fire hoved knæstrækker består af fire muskler; m. Vastus intermedius, m. Rectus femoris, m. Vastus medialis og m. Vastus lateralis. Sammen smelter disse fire muskler sammen i et ligament, kaldet ligamentum patella, der hæfter på knoglefremspringet (tuberositas tibiae) under knæet på skinnebenet (tibia).

Springerknæ, er en overbelastning af disse sener og giver smerter under knæskallen, grundet for mange gentagende bevægelser med lårets knæstrækker.

 

Hvordan opstår springerknæ?

Springerknæ kan forekomme under forskellige sportsgrene, hvor man bruger mange ensformige gentagelser af den firehovede knæstrækker og belaster senerne såsom:

  • Nedspring og landing i fx volleyball
  • Opbremsning i badminton, løb og håndbold
  • Spark i fodbold

Smerterne fra springerknæet er værst når muskulaturen er kold og mindskes ved opvarmning. Derudover er der flere der klager over morgenstivhed i senen.

For at finde ud af om man har springerknæ, bør du først og fremmest konsultere din læge, eller tage til en fysioterapeut. For at udløse smerterne fra springerknæet, skal man lave en ekstension (strækning) af den firehovede knæstrækker med modstand.

 

Behandling mod springerknæ:

Da springerknæ er en overbelastning af en sene af den firehovede knæstrækker, er den første behandling mod springerknæ, aflastning. Springerknæet skal aflastes ved at begrænse de hyppige aktiviteter.

Anden behandling mod springerknæ er fysioterapi og massage.

 

Hjemmeøvelser mod springerknæ:

Det du selv kan gøre som behandling af springerknæet, er styrketræning og udspænding.

Styrketræningsøvelser for springerknæ:
  • Knæbøjninger (lav vægt, mange gentagelser)
  • Knæstrækninger (lav vægt, mange gentagelser)

Styrketræningen for springerknæet kan udføres siddende på en stol, med en vægtmanchet eller elastik.

Udstrækning for springerknæ:

Udstrækningen for springerknæet bør udføres roligt og må ikke give yderligere smerter.

  • Udspænding for forreste del af låret
  • Udspænding for bagerste del af låret

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *