Alt om Kroppen

Schlatter Knæ

Hvad er Schlatter knæ?

Schlatter knæ, også kaldet Osgood Schlatter er en inflammations lidelse, der forekommer hos børn og unge mellem 9-15 års alderen.

Schlatter knæ opstår både hos drenge og piger, men forekommer hyppigst hos drenge. Lidelsen rammer oftest børn, der laver fysisk træning som fodbold og andre idrætsgrene, der belaster lårmusklens sene.

Hvorfor opstår Schlatter knæ?

Schlatter knæ opstår på grund af en overbelastning i lårmuskulaturens sene af den firehovede knæstrækker, der hæfter nede under knæskallen på knoglefremspringet af skinnebenet (Tuberositas tibia). Dette fremspring er ikke fuldt udvokset med skinnebenet hos unge og er grunden til at schlatter knæ opstår.

Schlatter knæ forekommer hyppigst i forbindelse med fysisk træning, hvor man belaster lårmusklen (som fodbold, hop, kampsport osv.). Schlatter knæ medfører smerte lige under knæskallen og kan desuden give hævelse i knæet.

Hvordan behandler jeg Schlatter knæ?

For at komme i behandling hurtigst muligt, er det en god ide at konsultere lægen, for at få stillet diagnosen Schlatter knæ.

Behandlingen for Schlatter knæ vil være aflastning af benet og delvis pause fra din sportsgren. Pausen skal tages, da du får smerter fordi du træner på et knæpunkt, der er i gang med at vokse sammen.

Du skal ikke stoppe med at dyrke din sportsgren, men du skal aflaste benet fra den mere intense træning og mindre idræt. Aflastningen skal i hvertfald holdes, til smerterne fra schlatter knæet er væk.

Hvis dine smerter fra schlatter knæet er meget intense, kan det være en god ide, at holde helt pause fra din sportsgren i et par måneder.

 

Hjemmetræning til Schlatter knæ:

Anden behandling for Schlatter knæ er is, se også RICEM-princippet.

RICEM bruges især efter træning.

Man kan købe forskellige bandager eller bind til Schlatter knæ, der kan benyttes når du dyrker idræt. Disse bind kan aflaster knæet.

Hjemmeøvelser til Schlatter knæ:

  • Udspænding af lårmuskulaturen (firehoved knæstrækker og hasemuskulaturen)
  • Styrketræning af Hasemuskulaturen og firehoved knæstrækker
  • Balancetræning (evt. på vippebræt)
  • Knæbeskyttelse over (tuberositas tibia)

Alle bliver stortset symptomfrie, men nogle kan få en efterfølgende fortykket knoglefremspring som følge af Schlatter knæ.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *