Alt om Kroppen

Smerter i Ryggen

Smerter i ryggen!

Ca. 80% af alle voksne får smerter i ryggen på et eller andet tidspunkt. Hos ca. 10% bliver tilstanden kronisk med permanente eller reviderende smerter, hyppigst er lænde- og nakkesmerter.

Det er vigtigt at pointere, at smerter i ryggen sjældent skyldes noget alvorligt og at smerterne ofte fortager i løbet af et par dage. Så bare fordi du har smerter i ryggen, er det ikke ens betydning med at du har en diskusprolaps.

Men hvis nu rygsmerterne ikke foretager efter et par dage bør du opsøge egen læge eller søge til en fysioterapeut eller kiropraktor.

 

Hvad er årsagen til smerter i ryggen:

Hyppige årsager til smerter i ryggen er:

  • Overbelastning af muskler og ledbånd med følge af akut eller kronisk smerte
  • Slidgigt (artrose) i ryggen, som naturligt udvikles med stigende alder. Se også artiklen; Slidgigt.
  • Diskusprolaps se også artiklen; Diskusprolaps.
  • Medfødte dysfunktioner af (led, ledkapsler, ligamenter samt store og små muskler) der forårsager rygsmerter, som skoliose og shoyerman.

 

Risikofaktorer for smerter i ryggen:

Der er visse risikofaktorer for smerter i ryggen, nemlig:

  • Hårdt fysisk arbejde
  • Langvarige uændrede arbejdsstillinger, såsom kontorarbejde
  • Foroverbøjede arbejdsstillinger
  • Pludselige uventede fysiske belastninger
  • Familiemæssige og økonomiske problemer

 

Behandling af smerter i ryggen:

Selvfølgelig er der forskellige former for rygsmerter, så der er derfor tilsvarende behandlinger til alle symptomerne. Men de mest benyttede behandlinger til smerter i ryggen er:

  • øvelsesbehandling med fokus på dynamiske rygøvelser
  • manipulationsbehandling af en fysioterapeut.

Det handler om at holde sig så vidt muligt motorisk aktiv og i erhverv. Fysisk aktivitet i form af styrketræning, kan have en positiv effekt for at nedsætte smerterne i ryggen.

Samtidigt er det en god ide og tænke over sine arbejdsstillinger for ikke at få rygsmerter. Som at bruge en rigtig løfteteknik og variere dine arbejdsstillinger hyppigt.

For så vidt muligt at undgå smerter i ryggen, burde du lave forebyggende træning, mange har eksempelvis god effekt af at styrke lænd og mave.

4 tanker om “Smerter i Ryggen

  1. Pingback: Diskusprolaps: Se her hvordan den forekommer og behandles | Altomkroppen

  2. Pingback: Varmtvandsbassin: godt alternativ til træning på land | Alt om Kroppen

  3. Pingback: Mckenzie metoden: Har du rygproblemer, kig her for øvelser | Alt om Kroppen

  4. Pingback: Reformer; Funktionel træning af kroppen | Alt om Kroppen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *