Alt om Kroppen

RICEM – princippet

Is

Hvad er RICEM-princippet?

RICEM-princippet: står for rest, ice, compression og elevation.   

RICEM-princippet, er en behandlingsmåde for at afhjælpe akutte skader til en hurtigere vej til fuld aktivitet. Såsom forstuvning, bløddelsskader (blå mærker), eller fibersprængning.

 

Hvad består RICEM-princippet af?

R = Rest – der betyder hvile og derved ingen belastning på det skadede område.

I = Ice – hvilket betyder at du skal lægge is/nedkøling på det skadede sted, så du undgår videre unødvendig hævelse. Du skal lægge is på i ca. 30 min hver time i de første 3 timer for at få den bedste effekt.

C = Compression – som betyder kompression hvor du lægger et stramt forbinding, derved undgås hævelse og på det hævede sted, vil væsken blive presset tilbage i væv/led.

E = Elevation – som betyder at det skade sted helst hvis muligt skal være eleveret/løftes over hjertehøjde for at blodtrykket mindskes.

M = Mobilisation – Betyder bevægelse. Det er vigtigt at bevæge det skadede led eller muskel indenfor smertegrænsen så tidligt som muligt, for ikke at miste muskelkraft.

7 thoughts on “RICEM – princippet

  1. Pingback: Fibersprængning: sådan kommer du tilbage til eget niveau | Altomkroppen

  2. Pingback: Frossen skulder: Læs her for behandling. | Alt om Kroppen

  3. Pingback: Løberknæ: hvad er løberknæ og hvordan behandler dy løberknæ. | Alt om Kroppen

  4. Pingback: Skinnebensbetændelse: hvordan behandles skinnebensbetændelse | Alt om Kroppen

  5. Pingback: Forstuvet ankel: Den bedste måde til at genoptræne anklen | Alt om Kroppen

  6. Pingback: Næseblod: Hvordan stopper jeg næseblod? | Alt om Kroppen

  7. Pingback: Schlatter knæ; Informations artikel om Schlatter knæ | Alt om Kroppen

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *