Alt om Kroppen

Golfalbue

Hvad er en golfalbue

En golfalbue, også kaldet en epicondylitis medialis er en inflammatorisk overbelastning af muskel og senefæster på indersiden af underarmen tættest albuen (fleksorsenerne). Derfra epicondylitis medialis, da medialis betyder inderside. Se også artiklen overbelastning

Der er to varianter af epicondylit i albuen, hvor den jeg beskriver her er en golfalbue (indersiden af albuen) og den anden der hedder tennisalbue (ydersiden af albuen). Se også artiklen tennisalbue.

Selvom lidelsen kaldes golfalbue, er det faktisk sjældent, at den ses hos golfspillere.

 

Årsagen til golfalbue

En golfalbue forekommer ved uvante belastninger af fleksorerne på underarmen. For at få en golfalbue, skal man lave mange hyppige gentagelser af muskulaturen i en længere periode. Dette kan give musklen en overbelastning og dermed give lidelsen golfalbue.

De hyppige aktiviteter man laver der disponerer til golfalbue er:

  • under malerarbejde
  • strikning
  • håndbold
  • ketchersport (hvor der er mange forhåndsslag).

Andre hverdagsaktiviteter der kan disponere til golfalbue er:

  • skrive- og tastearbejde
  • skruearbejde (med skruetrækker)
  • musearbejde, se også artiklen musearm

 

Symptomer på en golfalbue

Symptomerne på en golfalbue er smerter på indersiden af albuen. Man får ofte smerter fra golfalbuen ved de forskellige aktiviteter (se ovenover), når man benytter muskulaturen af fleksorgruppen. Man kan også udløse smerterne fra golfalbuen ved at trykke på udspringspunktet på epicondylus medialis. Ofte er der også natlige smerter ved en golfalbue.

 

Behandling af en golfalbue

De faktorer der disponerer til en golfalbuen (nævnt ovenover), er dem der provokerer til en golfalbue. De gentagelserne fra disse aktiviteter skal derfor reduceres.

Det er vigtigt at holde sig i gang på arbejdet, men der hvor det giver smerter, kan man evt. ændre arbejdsstillinger for at undgå yderligere irritation af golfalbuen.

For at finde frem til den aktivitet der har givet dig en golfalbue, kan du tage kontakt til din læge eller fysioterapeut. Her kan i fælles finde løsningen ved din sygdomshistorie.

Når smerten er mest intense, kan is nedsætte smerterne. Se også RICEM princippet.

 

Øvelse til behandling for en golfalbue

  1. Siddende på stol med et armlæn, hvor man placerer ”den dårlige arm” med underarmen opad på armlænet med en håndvægt i hånden (ca. 1 kilo for kvinder, 2 kilo for mænd).

 

  1. Næst skal ”den gode” hånd hjælpe ”den dårlige” hånd med at komme op i en bøjning, og dernæst skal ”den dårlige” føre hånden langsomt nedad (tæl til 5).

 

  1. Gentag ca. 3 x 15 gange, hvor der er 30 sek. Pause imellem.

 

Under træningen må man godt have en let ømhed på området fra golfalbuen, men ømheden skal helst forsvinde i løbet af et døgn. Hvis ikke den forsvinder, har du overbelastet din golfalbue og skal nedsætte træningsbelastningen. (skift evt. til en lettere håndvægt).

Det er vigtigt at tage spændingen af vævet ved udspænding. Se også artiklen udstrækning. Udspænding for en golfalbue sker af indersiden af underarmen:

  1. Gøres ved at man ved strakt arm fleksor håndleddet, så fingrene peger nedad. Udspændingen skal være rolig så man ikke provokerer smerten.

 

Anden behandling for golfalbuen er massage og elektrisk stimulering såsom ultralyd.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *